Clubkampioenschap Matchplay 2019

26 juni 2019

Onder zomerse omstandigheden is op 22 en 23 juni het Clubkampioenschap Matchplay gespeeld.
Grote complimenten aan de greenkeepers die de baan in optimale condities hadden geprepareerd.
Bij de heren waren er 16 inschrijvingen.
In de achtste finales was er een broederstrijd tussen Frits en Lex Zanbergen, die werd gewonnen door Lex en Jan Willem Lausberg wist te winnen van Douglas Roos van Raadshoven, Erik-Peter Niesert won van Jeroen van der Ham.
De overige wedstrijden verliepen volgens verwachting.
In de kwartfinale won de als eerste geplaatste Gavin de Gelder van Lex, Jack Witting van Jan Willem, Wouter Slinger van Erik-Peter en wist de kampioen van 2018 Jeroen Visser op hole 18 te winnen van Daan Snieder.
De halve finale tussen Gavin en Jack was bijzonder spannend. Gavin nam een ruime voorsprong, maar Jack kwam goed terug en de beslissing viel pas op hole 18 in het voordeel van Gavin. In de andere halve finale viel de beslissing ook op hole 18. Het was Wouter tegen Jeroen die hier aan het langste eind trok.
In de strijd om de derde plaats was het Jeroen die met 1 up wist te winnen van Jack.
In de finale tussen Gavin en Wouter stond Gavin halverwege op plus 4. Wouter kwam goed terug tot - 1 maar Gavin was op hole 16 met 3/2 uiteindelijk toch de sterkste en daarmee de verdiende clubkampioen.
Bij de dames waren 9 inschrijvingen. Dit was zeer verheugend, omdat vorig jaar door te weinig inschrijvingen er geen dameskampioenschap was.
In de kwartfinale wist Mieke Ghijsen te winnen van Heleen van Essen en Cecile Ouwejan van Irene Heijnis. Sandra Boers en Geertje de Visser besliste de wedstrijd pas op hole 18 in het voordeel van Sandra. In de wedstrijd tussen Willeke Wardenburg en Flora Martini was de stand na 15 holes 2 up in het voordeel van Flora. Het was toch Willeke die de laatste 3 holes wist te winnen en daarmee naar de halve finale ging.
Mieke was in de halve finale te sterk voor Sandra en in de andere halve finale tussen Willeke en Cecile stond Willeke 4 up met nog 5 holes te gaan. Het was uiteindelijk Cecile die de laatste 5 holes wist te winnen. Hiermee werd weer aangetoond dat matchplay een bijzonder spelletje is en dat je tot het einde alert moet blijven en zelfs na een grote achterstand toch kan winnen.
In strijd om de derde plaats won Willeke van Sandra.
In de finale nam Cecile vanaf het begin een voorsprong en hoewel Mieke lang bij wist te blijven, was het toch op hole 15 Cecile die de nieuw clubkampioen werd.
Bij de heren senioren waren 35 inschrijvingen. Door middel van voorwedstrijden in 8 poules plaatsten de poulewinnaars zich voor het finaleweekend.
De 8 deelnemers waren aan elkaar gewaagd gezien het geringe verschil in handicap.
Erik van Beek won van Hil Wardenburg, Ton Scheerman van Robert Slinger en Frans Jansen van Henk van der Ham. De als eerste geplaatste Ger van Velzen had zijn handen vol aan Herman Rotteveel. Uiteindelijk was het pas op hole 18 dat Ger wist te winnen.
In de halve finale waren er 2 bijzonder spannende wedstrijden. Erik won verrassend pas op hole 18 van Ger van Velzen en hadden Ton en Frans ook 18 holes nodig en was het Frans die de sterkste was.
In de strijd om de derde plaats waren er tussen Ger en Ton wederom 18 holes nodig om tot een winnaar te komen. Het was uiteindelijk Ton die derde wist te worden. In de finale tussen Frans en Erik was het de stabiel spelende Frans die het initiatief nam. Hij maakte weinig fouten en Erik moest minimaal par spelen om een hole te winnen. Met plus 5 en 4 te gaan werd Frans de verdiende clubkampioen.
Bij de dames senioren waren er 8 inschrijvingen. In de kwartfinale won Carolynn Alleman van Carla Scholtens, Trudy Tervoort van Dini Sonnenschein, Corry Kluijtmans van Sieny Ankone en op hole 18 won Arienne de Boer van Thea Langeveld.
In de halve finale hield Trudy het lang vol, maar Carolynn wist met 3/2 te winnen. In de andere spannende halve finale was het Corry die met 3/1 wist te winnen van Arienne de Boer.
De strijd om de derde plaats tussen Trudy en Arienne werd met 2/1 gewonnen door Arienne. De finale tussen de als eerste geplaatste Carolynn en Corry ging het gedurende de hele wedstrijd gelijk op met wisselende voorsprong voor de 2 speelsters. En zoals het in een finale hoort te zijn, werd de wedstrijd op hole 18 beslist. Het was Corry die de beslissende put maakte, clubkampioen werd en van vreugde languit op de green ging.
Op het zonnige terras en met veel aanwezigen werden de prijzen uitgereikt en gezien de reacties keek iedereen terug op een geslaagd kampioenschap.