Mago Golfdag 14 juni 2020: helaas …

4 juni 2020

Hoewel de intelligente lockdown inmiddels is vervangen door een intelligente exit is het nog niet mogelijk om op onze golfbaan wedstrijden te organiseren en dat geldt helaas ook voor de Mago Golfdag. Uiteraard hopen we dat er, als de omstandigheden het toelaten, ergens in het najaar nog een mogelijkheid is om deze inmiddels traditionele gezellige dag te organiseren.

Corona heerst wereldwijd en dus ook in Kenya. Tot nu toe lijken de (officiële) cijfers daar niet ongunstig: ca 1.000 besmettingen en 50 doden. De Kenyaanse overheid neemt de bestrijding zeer serieus op: scholen, restaurants dicht, zeer beperkte bewegingsvrijheid, avondklok van 19:00 tot 07:00 uur, mondkapjes overal verplicht. De toegang tot de grote steden zoals Nairobi, Kisumu en Mombassa is zeer strikt: temperatuurcontrole voor iedereen die de steden in wil gaan en alle voertuigen worden ontsmet.

In ons dorp Mago is gelukkig nog geen Corona geconstateerd maar de armoede is nu nog schrijnender geworden. In ons land wordt allerlei ondersteuning geboden; in Kenya is het heel anders: bij steeds meer ondernemingen en ook bij veel overheidsinstanties worden er sinds maart geen salarissen meer betaald. Dat betekent dat er vaak zelfs geen geld is om eten te kopen.

Uiteraard is ook onze school gesloten en het is nog niet bekend wanneer de school weer geopend kan worden. Online leren is er niet bij: allereerst zijn er nauwelijks pc’s en is de electriciteitsvoorziening van Kenyan Power uiterst slecht. Soms is er dagenlang geen stroom. Bovendien wordt er op onze school veel praktijkonderwijs gegeven.
Alle leraren zitten thuis. Gelukkig zijn we in staat om in ieder geval nog in de eerstkomende maanden met steun vanuit onze stichting iedereen 50% van het salaris te betalen.
We hopen van harte dat het niet te lang duurt voordat we de school weer kunnen openen en we de draad van het normalere leven weer kunnen oppakken.

En tenslotte hopen we dat we nog dit jaar onze Mago Golfdag kunnen houden: we hebben die steun zeer hard nodig.
Ik wens u, mede namens het bestuur van de Stichting Mago, een gezonde, Coronavrije zomer met veel golfplezier.

Met vriendelijke groet,
Fred Huurman

PS: De Mago Golfdag 2019 stond in het teken van “koken zonder rook” . Inmiddels zijn er door de leerlingen van de Mago Polytechnic School een groot aantal smokeless cookers geproduceerd. In januari j.l. hebben 100 armlastige gezinnen een cooker ontvangen.
De feestelijke overhandiging van 100 smokeless cookers