Toekomst voor jonge tanden

19 oktober 2020

Helaas hebben we ten gevolge van Corona dit jaar geen Mago golftoernooi kunnen organiseren en missen we als Stichting Mago de traditioneel prachtige opbrengst hiervan. Gelukkig is in Kenya de verspreiding van Corona redelijk onder controle, dankzij ingrijpende maatregelen van de regering in maart (avondklok, mondkapjes verplicht, zowel binnen als buiten, alle scholen en hotels dicht). Daardoor zijn zowel onze school als het Guesthouse sinds maart dicht, met als gevolg dat de inkomsten volledig zijn weggevallen. Vanuit Nederland hebben we vanaf maart de salarissen van de schoolstaf betaald, aanvankelijk 100%, maar sinds augustus 25%. Dit klinkt erg triest, maar onze mensen zijn er blij mee: in Kenya is vaak de regel “leave no pay”, ook bij overheidsinstanties. Door onze salarisbetalingen is onze financiële positie echter aanmerkelijk verslechterd, waardoor het geplande nieuwe project schooltandverzorging in gevaar komt.

Project “Toekomst voor jonge tanden”

In overleg met de tandarts in onze medische hulppost is een plan besproken om de kwaliteit van de gebitten te verbeteren. Dit heeft geleid tot een nieuw project: “Toekomst voor jonge tanden”. In dit plan wordt in vijf lagere scholen in en rond Mago (totaal 3.000 kinderen) voorlichting gegeven over de beste manier om tanden te poetsen. Uit onderzoek bleek dat, als kinderen hun tanden al poetsen, dit vaak gebeurt met een stukje houtskool of een takje waar een kwastje aan is gekauwd.

De voorlichting gebeurt klassikaal (vaak ca 60 kinderen); ieder kind krijgt daarbij een eigen tandenborstel. De tandenborstels blijven op school en daarna poetsen de kinderen aan het begin iedere dag hun tanden. Vervolgens zal onze tandarts gefaseerd op de scholen komen en de gebitten van de kinderen controleren. Bij gebreken krijgt het kind een brief mee voor de ouders/verzorgers om een afspraak voor behandeling in de tandartspraktijk in de medische hulppost te maken. Op deze manier werken we aan de basis aan een betere kwaliteit van de gebitten.

De kosten van zowel tandenborstels/tandpasta als de tandartscontrole en eventuele behandeling bedragen € 2,40 per kind. Uiteraard is iedere ondersteuning welkom maar het zou fantastisch zijn als u als GCH - lid de kosten voor 5 of 10 kinderen zou kunnen bijdragen (€ 12 of € 24,-)

Als u dit project wilt ondersteunen kunt u het bedrag overmaken naar rekening nr. NL97 RABO 0329 3576 38 ten name van Stichting Mago onder vermelding van “jonge tanden GCH””.

Namens het bestuur maar vooral namens de schoolkinderen in Mago: HARTELIJK DANK !

Met vriendelijke groet,
Fred Huurman