Buggy's, trolleys, winterbanden ja of nee en waarom dan?

28 januari 2021

Wel of geen golfkarren en trolleys in de baan en wel of geen winterbanden gebruiken.

Ons klimaat verandert en de winters in Nederland worden steeds zachter en natter. Dit heeft niet alleen tot effect dat golfspelers langer door kunnen blijven spelen, maar ook dat de golfbaan door en door nat kan worden. Zeker in periodes van langdurige en hevige regenval, zoals we de afgelopen tijd hebben meegemaakt. Een natte baan is kwetsbaarder dan normaal. Dit leidt tot meer schade bij het gebruik van trolleys. Ook als zij uitgerust zijn met winterbanden. In dat laatste geval laten de winterbanden diepe putjes achter waarbij de grasmat door de stevige aandrukking van de aarde kan verstikken. Winterbanden hebben alleen nut bij een harde, bevroren ondergrond. Tegelijkertijd is er in de herfst en winter veel minder herstel van schade, want in de herfst komt de groei van het gras langzaam tot stilstand en in de winter groeit het niet of nauwelijks. Het duurt tot ver in het voorjaar voordat schade is hersteld.

Door de veranderende en wisselende weersomstandigheden is er geen vast beleid te maken over het gebruik van golfkarren, trolleys en winterbanden op de golfbaan. Samen beoordelen de baancommissie en de greenkeepers voortdurend wat het beste is voor het behoud van de kwaliteit van onze golfbaan, waarbij het uitgangspunt is dat er zo lang als mogelijk op de baan gespeeld kan worden. Daarnaast wordt door het Stichtingsbestuur steeds bekeken welke investeringen er nodig zijn om de kwaliteit van de golfbaan te behouden en te verbeteren. Al deze inspanningen en maatregelen betalen zich momenteel uit. Terwijl vele banen in de regio deels of geheel gesloten zijn vanwege de natte omstandigheden kan op onze baan nog steeds doorgespeeld worden. Helaas wel met tijdelijke beperkingen, zoals het niet toestaan van golfkarren en trolleys, waardoor niet alle leden in staat worden gesteld om te blijven spelen.

Ook u kunt als speler bijdragen aan het behoud van de kwaliteit van onze golfbaan. Allereerst door vertrouwen te hebben in de maatregelen die door de baancommissie in samenspraak met de greenkeepers worden genomen voor het behoud van de kwaliteit van de golfbaan. Daarnaast door het meteen repareren van pitchmarks, ook als deze niet door u zijn veroorzaakt, en het terugplaatsen en aanstampen van plaggen. Zeker in deze tijd waarbij de baan niet alleen zeer drassig is, maar door het intensievere gebruik van de baan als gevolg van de coronamaatregelen er ook meer speelschade ontstaat.

De golfbaan is er voor ons allen, laten we dus samen ervoor zorgen dat we er het hele jaar van kunnen blijven genieten.

De baancommissie