Strokeplay kampioenschap 2021

3 september 2021

Dit jaar verliep het kampioenschap zonder noemenswaardige problemen. De wind was kracht 4 à 5, wat behoorlijk was, maar daar had iedereen last van. Bovendien waait het altijd bij ons dus iedereen is daar mee bekend. En de regen op zondag was niet leuk, de afwisseling in nat en droog zorgde voor snelheidsverschillen op de greens. Ook dat is geen onbekend verschijnsel. Tijdens de wedstrijd hebben we geen onvertogen woord gehoord over de omstandigheden of over het verloop. Gelukkig mochten de vlaggen weer naar keuze in of uit de holes en de harken lagen ook weer naast de bunkers. Kortom; de baan was in uitstekende conditie. Het startschema liep dit jaar ook lekker, geen extra wachttijden.

De wedstrijden
Bij de dames leek het na de eerste dag spannend te worden, Flora Martini had een super-goede score maar de tweede dag stelde Mieke Ghijsen snel orde op zaken en werd met flink verschil eerste. Tweede plaats voor Flora en de derde voor Liesbeth Kraakman.

Zoals elk jaar was het bij de heren senioren weer heel speciaal. Even tussendoor: Een paar dagen voor de wedstrijd vroeg Herman Rotteveel waarom de singlehandicappers meededen bij de heren senioren. Ik zei “Herman, die mensen zijn senior en man, dus waar heb je het over?" Hij sputterde nog wat tegen en vond dat er dan iets aan de prijzen gedaan moest worden. Als de eerste prijs gewonnen zou worden door een single handicapper dan moest dat volgens hem ‘Een voetreis naar Rome’ worden en de eerste niet-singlehandicapper zou als prijs 'Een geheel verzorgde reis naar Ibiza' moeten krijgen. “Herman, als ik dit voorstel voorleg aan het bestuur maak ik mezelf belachelijk dus dat doe ik niet”.

Maar nu de wedstrijd
Het werd inderdaad een strijd tussen Douglas Roos van Raadshoven en Erik Peter Niesert -de singlehandicappers- en die werd beslist in het voordeel van Erik Peter met ruim verschil. Frans Jansen werd keurig derde met een slag meer dan Douglas.

Clubkampioen bij de Heren werd Gavin de Gelder, zoals (bijna) iedereen al verwachtte. Na de eerste ronde was het verschil met Cees Grijzenhout 7 slagen en na de tweede 19. In de laatste ronde kwam Cees nog terug met een fraaie ronde van 68 slagen maar dat was te kort om Gavin in te halen. Dus Gavin 1, Cees 2 en een mooie derde plaats voor Jan Willem Lausberg.

Wat mij verder opviel was de overwinningsspeech van Erik Peter. Hij hield een verhaal over de geweldige sfeer bij De Hilversumse Golfclub, die de hemel in werd geprezen. Hij vergat daarbij echter te vermelden dat je daar door minimaal 4 leden bij de ballotagecommissie dient te worden voorgedragen om lid te mogen worden. Gelukkig hoeft dat bij ons in Heiloo niet.

Slotopmerkingen
Er namen 15 heren deel, 40 heren senioren en 9 dames.
Wat is er aan de hand dames, het is een mooie eervolle wedstrijd, op dinsdag golfen jullie toch ook wedstrijden? Doe volgend jaar mee.

De baan lag er prachtig bij, dus dank aan de baancommissie. Ook mijn medecommissieleden wil ik bedanken voor het computerwerk en het starten.

Wim van Vliet
Voorzitter wedstrijdcommissie