Stableford kampioenschappen 2022

11 juli 2022

Het is dinsdag 5 juli als ik op de website zie dat zondag 10 juli de stableford kampioenschappen georganiseerd worden. Zal ik meedoen? Mijn golfspel is de laatste maanden niet briljant, alle kaarten die ik heb gelopen laten maximaal 33 punten zien en meestal een stuk minder. Voordeel is wel dat ik steeds meer slagen mee krijg. Mijn golfmaatjes van de zaterdagmorgen kijken iedere week uit naar mijn afslag op de eerste hole, gaat die in de sloot rechts of belandt de bal zelfs op hole 9. En hoeveel ballen zal Frans deze keer zoek slaan… Kortom, niet echt de kwaliteit die kansen biedt op een succesvolle deelname aan de kampioenschappen. Maar zoals we allemaal weten, meedoen is veel belangrijker dan winnen, dus toch maar ingeschreven.

Op de herenmiddag van 7 juli nog niet al te veel progressie, maar de laatste holes van die middag gingen plots wat beter. De generale repetitie op zaterdagmorgen leverde over 9 holes een bemoedigende 17 punten op. Dus vol goede moed meld ik mij op zondagmorgen bij de wedstrijdleiding. Ik loop in een relaxte flight met Radboud en Henk en als een wonder komt alles op deze dag bij elkaar. Mijn ijzers gaan als vanouds, ja inderdaad geen houtjes en geen driver in de tas, afslaan met mijn vertrouwde ijzer 5 en de rest gaat bijna vanzelf. Na de eerste 9 holes zelfs 23 punten op de kaart, ik begin te dromen van een goed resultaat, dat heeft uiteraard invloed op de tweede 9, maar ik weet toch nog 17 punten te scoren en met een totaal van 40 mag ik niet mopperen.

Tijdens de prijsuitreiking mag ik voor de tweede keer in mijn carrière de kampioensbokaal in ontvangst nemen met de bijbehorende bloemen. Theo Vermeulen, de man die de laatste tijd wel in vorm is, wordt 2e met 38 punten en Sybe de Jong legt beslag op de derde plaats met een score van 37.

Helaas dit jaar geen separaat kampioenschap voor de dames, er deden slechts drie dames mee en die vielen net buiten de prijzen. Overigens eindigden alle drie de dames in de top tien, dus wel heel goed gespeeld! Volgend jaar hopelijk wel weer een dameskampioenschap.

Rest mij verder mijn flightgenoten te bedanken voor een prettig rondje door de baan en dank aan Vera en Kees voor de organisatie van deze mooie wedstrijd. Volgend jaar zal ik de titel gaan verdedigen en hoop dat er dan meer leden zullen denken; Meedoen is belangrijker dan winnen!

Met sportieve groet,
Frans van Essen