Slow play

23 april 2023

Regelmatig besteden wij aandacht aan Slow Play. Het is namelijk de no 1 ergernis in golf. Wanneer u golft mag van u verwacht worden dat u redelijk vlot doorspeelt zodat de spelers achter u niet onnodig hoeven te wachten.
Het is een misverstand dat het altijd de beginnende golfers zijn die langzaam spelen omdat zij nog wat meer slagen nodig hebben om de hole af te kunnen maken. Ook bij de betere en meer ervaren spelers komt dit niet zelden voor.

Tips ter voorkoming van Slow Play

Bij de tee box

• Wacht niet met het aantrekken van uw handschoen tot het uw beurt is om te slaan. Dit kan al als uw medespeler(s) aan het slaan is.
  • Wacht niet tot het uw beurt is met het uitrekenen van de afstand tot de hole en het kiezen van de club. Dit kan ook als andere spelers aan het slaan zijn.
  • Speel direct een provisionele bal als uw bal misschien verloren is buiten een waterhindernis of buiten de baan.

Door de baan

• Wees alert op uw positie en zorg dat u vlak achter de flight voor u blijft. Het is de verantwoordelijkheid van uw flight om aansluiting te houden tot de flight voor u.
  • Meet uw positie niet ten opzichte van de flight achter u. Het feit dat ze niet op u hoeven te wachten is niet belangrijk.
  • Als u ziet dat uw flight te langzaam speelt, bespreek het met uw flight-genoten en zorg ervoor dat de achterstand ingehaald wordt.
  • Zodra er voor u een hole leeg is of er helemaal geen flight voor u is en de flight achter u is sneller of moet steeds op u wachten, laat deze flight dan door.
  • Zoeken en doorlaten: het is niet 3 minuten zoeken en dan doorlaten, maar snel beslissen dat langer zoeken nodig is en dan meteen de volgende flight doorlaten en dan vervolgens maximaal 3 minuten zoeken.
  • Bij zoeken: iedereen in de flight eerst zoveel mogelijk zijn eigen bal spelen, daarna meehelpen met zoeken.

Op of bij de green

• Zorg dat de trolley zoveel mogelijk richting de tee van de volgende hole staat.
  • Kijk bijtijds naar uw eigen putting lijn als de andere speler(s) naar hun lijn kijken (uiteraard binnen de etiquette regels)
  • Ga niet overdreven rondlopen, maar kijk voor de vlag, achter de vlag en bij het omlopen naar de zijkant.
  • Na het putten vlot de green verlaten en kaarten schrijven op weg of bij aankomst op de volgende tee box.

Speel Ready Golf – wat is dat eigenlijk?

Ready Golf

1. Harken? Sla alvast! De bal van uw medespeler ligt in de bunker. Uw medespeler slaat de bal en ligt vervolgens nog steeds verder van de hole af dan uw bal. Sla in dit geval alvast uw bal zodat uw medespeler de tijd heeft om de bunker te harken en zich voor te bereiden op de volgende slag.

2. Meteen uitholen: Op de green heeft u uw bal dichtbij de hole geputt, maar ook dichtbij de lijn van uw medespeler. Hole dan vast uit. Dit is sneller dan opnieuw uw bal markeren, uw medespeler laten putten en dan zelf putten.

3. Soms eerst slaan (let op golfregels, bv bij matchplay): U bent klaar om te slaan maar uw medespeler, die eigenlijk aan de beurt is, nog niet. Sla dan als eerste zodat uw medespeler daarna kan slaan en de tijd heeft om zich nog voor te bereiden op de volgende slag.

4. Lastige bal: Het kan zijn dat uw medespeler verder weg ligt dan u maar een lastige slag heeft. Uw medespeler heeft wat tijd nodig om zijn of haar opties te bekijken. Als het veilig is, sla dan eerst uw bal. Dan heeft uw medespeler wat meer tijd en kan hij of zij slaan nadat u uw bal hebt geslagen.

5. Eerst slaan, dan zoeken: Uw medespeler heeft de bal in de rough geslagen en uw bal ligt prachtig op de fairway. Sla dan eerst uw eigen bal op de fairway en ga daarna helpen met zoeken. Dat kan behoorlijk wat tijd schelen.

6. Voor de green eerst: Uw bal ligt aan de voorkant van de green en de bal van uw medespeler ligt over de green. Chip uw bal dan eerst vanaf de voorkant van de green zodat uw medespeler de tijd heeft om naar de achterkant van de green te lopen.

7. Kortere afslagen eerst: Het komt weleens voor dat u op de groep vóór u moet wachten. Misschien is uw medespeler, een longhitter, aan de beurt om te slaan, maar die heeft de kans de spelers voor jullie te raken. U slaat wellicht korter en kan de spelers voor u nooit raken. Sla dan als eerste vanaf de tee, dat scheelt weer wat tijd.

8. Een korte pre-shot-routine: Een pre-shot-routine herhaalt u bij iedere slag. Als deze kort is, kan dit veel tijd schelen in een golfronde. Een goede en veelgebruikte routine is ‘staan, oefenswing, slaan’. Hoe langer u over uw slag gaat nadenken hoe slechter die meestal gaat. Uw golfprofessional kan u helpen met het vinden van uw juiste (korte) pre-shot-routine.

9. Klaar staan: Zorg ervoor dat u al helemaal klaar bent om te spelen als u aan de beurt bent. Dit voorkomt veel frustratie van andere spelers en de ronde zal ook een stuk sneller gaan. Vlak voordat u bij uw bal aankomt kunt u alvast kijken wat de windrichting is. Gebruikt u een rangefinder? Laser dan alvast de afstand terwijl anderen slaan en doe dat niet pas als het uw beurt is.

10. Speel een provisionele bal: Zodra u denkt dat uw bal verloren of buiten de baan zou kunnen zijn, speelt u een provisionele bal. Stel dat de eerste bal verloren is, dan hoeft u niet terug te lopen naar de plaats waar u vandaan kwam omdat u al een provisionele bal heeft gespeeld.